En musikalsk reise gjennom Chopins liv

tirsdag 22. okt kl. 19.00 - Lille Konsertsal KR 220 - 275 INK. AVGIFT

Konsertpianisten Greg Niemczuk spiller «En musikalsk reise gjennom Chopins liv» i Sola kulturhus.

Den polske mesterpianisten Greg Niemczuk har gjestet Sola kulturhus mange ganger – alltid til stor begeistringer for publikum. I oktober i år kommer han tilbake til kulturhuset med en ny konsert. Greg Niemczuk vant 1. prisen i den nasjonale Chopin-konkurransen i 2010 og denne gangen tar han nettopp for seg sin favorittkomponist Frédéric Chopin.

Greg vil ta publikum med på en magisk reise gjennom Frédéric Chopins liv. Den første delen vil være fylt med verker av den unge Chopin, skrevet mens han fortsatt var i Warszawa. Her var Chopin lykkelig, han opplevde sin første kjærlighet, han erobret Warszawas konsertsaler og hans talentfulle stjerne lyste stadig klarere. Den andre delen vil være fylt med Chopins største mesterverk, skrevet hovedsakelig i Paris.

Vi får høre noen av Chopins største mesterverk, som de poetiske Balladene nr. 3 og 4, den dramatiske Scherzo nr. 1, virtuose etyder og den monumentale «Heroiske»-polonesen – en ekte publikumsfavoritt.

Som alltid vil Greg Niemczuk ikke bare spille piano, men også fortelle historier om Chopins liv og fremførte verker. Det blir en fest av Chopins musikk spilt av en Chopin-mester.

Greg Niemczuk blir hyllet av innflytelsesrike japanske kritikere som «den moderne inkarnasjonen av Chopin». Han har skapt seg et internasjonalt navn som en fremragende ekspert på og fortolker av Frederic Chopins musikk og han har viet mange år av sitt kunstneriske liv til å studere nettopp Chopin og hans musikk.

Greg Niemczuk er allment anerkjent som en av de mest fengslende og mest eksepsjonelle polske artistene i sin generasjon. Han skiller seg ut i elitegruppen av pianister som har hele Chopins pianomusikk på sitt repertoar.

Det er 18-års aldersgrense, og personer under 18 år må være i følge med verge. Les mer her.

Varighet: 2 timer inkl. pause