OM OSS

Sola kulturhus åpnet i november 1987. Lørdag 21. november ble det holdt en åpningsforestilling med blant annet musikalske innslag ved Rita Eriksen, Sola symfoniorkester, Confession, danseoppvisning ved Nord-Jæren Sportsdanser klubb og teater ved BATS (British Amateur Theatre Society). Åpningen ble kalt en ”åpen folkefest med lokale og nasjonale underholdningskrefter.

Kulturhuset ble bygget i totalentreprise etter at AROS (nå Rambøll Arkitektur og plan) og AS Betong i fellesskap hadde vunnet en arkitekt-/prosjektkonkurranse som ble utlyst av Sola kommune. Bygget var moderne, stilig og funksjonelt. Beliggenhet nær Stavanger lufthavn Sola satte store krav til tekniske løsninger for å holde flystøy ute fra konsertsalene og opptaksstudio. Ytterveggene ble laget av stedbygd betong, isolert og utvendig forblendet med tegl. Teknisk sett var huset også fremtidsrettet og moderne, sceneanlegget var på høyde med regionteatre i Norge. I orkestergraven var det plass til 40 musikere, noe ingen andre hus på Nord-Jæren hadde.

Sola kulturhus rommer i dag flere virksomheter som Sola folkebibliotek, Sola kulturskole og Sola fritidsklubb, i tillegg finner du kultur- og fritidsadministrasjonen her. Vi tilbyr også gratis Wi-Fi!

Rundt 250 000 mennesker besøker Sola kulturhus årlig gjennom de ulike kulturtilbud, besøkende til biblioteket, fritidsklubb og kulturskole.

Sjekk ut denne lille snutten for å se hva Sola kulturhus har å tilby.