Den syngende bratsjist

Povilas Syrrist-Gelgota har gleden av å få invitere til en solokonsert for bratsj, som artisten kombinerer med sin stemme. Povilas har utarbeidet et unikt, fargerikt og poetisk program, fylt med tonene fra norsk og litauisk musikk, samt kunstnerens eget romantiske verk. Den varme klangen til bratsj vil garantert varme opp en kald vinterkveld!

Povilas Syrrist-Gelgota – en syngende bratsjist og komponist, aktiv solist og kammermusiker med 20 års erfaring fra Oslo-Filharmonien. Etter bachelorstudiene i Litauen fortsatte Povilas studiene ved Guildhall School of Music and Drama i London, Conservatoire National Superior de Musique et de Danse i Paris, og ved Norges musikkhøgskole studerte han hos en av verdens ledende bratsj-spillere Lars Anders Tomter.

I to tiår har han fremmet bratsj som soloinstrument: rundt 50 komposisjoner ble komponert for og fremført av Povilas og hans kammerensembler. Povilas bidro selv til bratsjrepertoaret med over 30 komposisjoner for bratsj. Pandemien, de lukkede dørene til konserthusene og avlyste turer åpnet for muligheten til å konsentrere seg om å komponere musikk. I følge Povilas er musikk for bratsj vanligvis dyster, melankolsk og mangler positivitet. Hans egne verk er preget av romantiske, lyse harmonier, meditative melodilinjer og minimalistisk stil. Verkene hans er inspirert av folkemusikk og jazz.

Povilas har vært svært aktiv i å bygge musikalske broer mellom Norge og Litauen og har mottatt en pris fra den litauiske ambassaden i Norge for sin ekstraordinære innsats. Han ser mange likhetstrekk mellom litauisk og norsk folkemusikk: «I både norsk og litauisk folkemusikk er jeg mest tiltrukket av dens meditative side, dens dybde. Det er i de langsomme, meditative sangene at etter min mening er avstanden mellom litauiske og norske sanger sterkt redusert, de ser ut til å gi gjenklang når de fremføres sammen.» Men den viktigste kilden til kreativ inspirasjon er imidlertid musikken fra klassisismen og romantiske epoker. F. Schuberts musikalske språk, hans lette, ungdommelige stil, sang som kommer fra hjertet er spesielt fascinerende. Povilas anser et slik musikalsk språk for å være hans ideal: «Jeg vil at verkene mine skal høres ut som sanger uten ord, som følelsenes språk, som trøst og oppløfting.»

Hjertelig velkommen!

Varighet: 1 time

Etter konsert inviterer vi til sosialt samvær med Litauisk forening i Rogaland i Litauisk samfunnshus (Lietuviu namai, Hommersandbakken 11, 4311 Hommersåk).