Familielørdag

lørdag 7. des kl. 12.00 - Intimscenen
lørdag 14. des kl. 10.00 - Biblioteket
lørdag 21. des kl. 10.00 - Biblioteket

Hver lørdag arrangerer Sola bibliotek noe gøy for barn og familier.
Til noen av arrangementene må du ta ut en billett, billettene slippes mandagen før arrangementet kl.9.

24. august kl. 12-12.30 (Intimscenen, gratisbilletter)
Sykkelsprell
Det blir sprelsk sykkelkjøring i høstens lesestund. Vi tester sykkellys i mørket, tar en titt på motbakkeløp, og leser fra bl.a. “Kåre og Marimba hjelper til” av Markus Lantto.

7. september kl. 12-13 (Intimscenen, gratisbilletter)
Pinnelek og sverdslossing
Bjørn Veen, som har skrevet boken “Pinnelek”, kommer for å fortelle om sverd og sverd-slåssing og for å lese fra boken sin. Etterpå kan du både holde et ordentlig sverd og lage ditt eget pinnesverd.

14. september kl. 10-14 (Biblioteket)
Undringsløype om sopp
I butikken kan du finne sopp i grønnsaksdisken, men visste du at sopp ikke er en grønnsak? På samme måte som dyr må soppene spise andre ting som lever for å overleve. Derfor sier forskerne at sopp verken er planter eller dyr. Soppen har sitt eget rike, nemlig soppriket.

28. september kl. 10-14 (Biblioteket)
Dinosaur-rebus
Dinosaurene levde for veldig mange år siden. De varierte i størrelse. Noen var på størrelse med en høne, mens andre var like høye som et femetasjes hus. Det er til nå funnet mer enn 1000 forskjellige arter. Bli med og lær mer om disse fascinerende skapningene.

12. oktober kl. 10-14 (Biblioteket)
Skummelt hobbyverksted
Vi lager edderkopper av piperensere, vattkuler og perler.

26. oktober kl. 12-14 (Biblioteket)
Feiring av Diwali
Diwali er en sør-asiatisk lysfest som feires i oktober og november. Lær mer om denne skikken og pynt en telysholder med flotte farger og mønstre. Åpent for alle, uavhengig av kulturell tilknytning.

2. november kl. 12-13 (Intimscenen, gratisbilletter)
Slanger og sånt
Hvor fort kan egentlig en slange drepe? Har slanger tenner? Få svar på dette og mer når Bjørn Ormstad, som har skrevet boka “Slanger og sånt”, tar med seg flere av slangene sine og kommer på besøk på biblioteket.

9. november kl. 12 (Intimscenen, gratisbilletter)
Musikklek for alle
Merethe Camilla By er felespiller og sanger, og jobber på Kulturskolen som pedagog og dirigent. Bli med henne inn i musikken og slipp fantasien løs!

16. november kl. 12-13 (Utstillingssalen, gratisbilletter)
Barnedans
Lær en enkel dans sammen med dansegruppa Kidzå. Passer for både barn og voksne.

23. november kl. 10-14 (Biblioteket)
Bibliotekmysteriet
Vi har samlet bevismaterialer og ledetråder, men klarer ikke å løse mysteriet på egenhånd. Kom og vær detektiv for en dag og hjelp oss med å finne skurken.

30. november kl. 12-12.45 (Intimscenen, gratisbilletter)
Dans for foreldre og barn (3-6 år)
Bli med og lek, dans og utforsk bevegelse sammen med danselærer på kulturskolen, Camilla Apeland. En dansetime hvor samspillet og relasjonen mellom barn og voksen står i fokus.

7. desember kl. 12-12.40 (Intimscenen, gratisbilletter)
Gubben og Kjerringå steller til jul
En teaterforestilling basert på Alf Prøysen sine viser. Gubben og Kjerringå har mye de skal ordne før jul, men de synes det er så mye triveligere å synge og spille at de rett som det er glemmer seg ut. Vil de rekke å bli ferdige med alt til jul likevel?

14. desember kl. 10-14 (Biblioteket)
Lyslyktverksted
Lag koselige lyslykter av brukte glasskrukker.

21. desember kl. 10-14 (Biblioteket)
Juleverksted
Hyggelig verksted for hele familien hvor dere kan lage julepynt og egne til-og-fra lapper.

Oversikt over familiefilmene finner du her.