Foredrag om håndplagg

onsdag 18. sep kl. 18.00 - Hovedsal nummerert KR 150 - 180 INK. AVGIFT

Det finnes mengder av både strikkede, heklede og broderte håndplagg som ble brukt sammen med de gamle folkedraktene.
Disse var like flott dekorert som selve drakten. Disse håndplaggene utgjør en rik kulturarv med mange ulike teknikker.

Heidi Fossnes har vært utgiver og redaktør for Magasinet BUNAD siden starten i 2004. I dag er hun først og fremst redaktør i SMØYG forlag.
Hun har også utgitt en rekke bøker og fagartikler om bunad, både som forfatter og redaktør.

Plaggene som vises er hentet fra boken hennes, «HÅNDPLAGG til bunader og folkedrakter». Den inneholder 100 ulike håndplagg med mønster og oppskrifter.
De aller fleste håndplaggene har hun funnet i museer rundt om i landet.

Håndplaggene hun viser kommer fra hele landet. Disse representerer mange ulike stilarter, tidsepoker og dekortyper.
Blant eksemplene hun skal vise fram er det brukt teknikker som strikking med perler, frynser og flosskanter og flere broderiteknikker.
Hun vil også fortelle litt om hvordan form og dekor har endret seg med moten.

Varighet: 1 time og 15 min

Arrangør: Sola Husflidlag, i samarbeid med Sola kulturhus.