Kammerjazz med kvartetten Cirrus

fredag 3. mai kl. 19.00 - Sola ruinkyrkje KR 200 INK. AVGIFT

Kammerjazzkvartetten Cirrus, med base i Stavanger og Bergen, slapp sitt debutalbum i 2013 til strålende kritikker fra både inn- og utland. Etter flere år med turnering, kom deres etterlengtede oppfølgeralbum i 2021, og de etterlot seg igjen et begeistret anmelderkorps. Nå er de ute på veien igjen, og legger turen innom stemningsfulle Sola Ruinkirke. Kom og hør vokal, saksofon, kontrabass og trommer, kom og hør egenkomponerte låter med særdeles sterkt rytmisk og melodisk tilsnitt samt improvisatorisk gnist, kom og hør musikk med inspirasjon fra indisk klassisk musikk, franske chansons, hip hop og eksperimentell populærmusikk. Kom og hør Cirrus!

Cirrus består av renommerte jazzmusikere fra Stavanger i sør til Sogndal i nord:

Eva Bjerga Haugen, vokal og tangenter
Inge W. Breistein, saksofon
Theodor B. Onarheim, kontrabass
Stein Inge Brækhus, trommer

UTDRAG FRA ANMELDELSER:
Cirrus er på alle måter et band og de løfter fram de vare melodiene på et samstemt og skjørt vis med
vidåpne ører for hverandre. Her er det både heftige unislinjer og store åpninger for individuelle
utflukter i dette melodiske jazzkammerliknende landskapet – heftig og personlig hele veien.
– Tor Hammerø, Nettavisen

Det er ni år sidan Cirrus let høyra frå seg på plate. Debuten Meli Melo (2013) vekte oppsikt blant
kritikarane. Kor mykje kvartetten har fått høve til å spela saman dei siste åra, har eg ikkje peiling på,
men uttrykket er klarare definert enn på debutplata, og samspelet og hand-i-hanske-arrangementa
tyder på at dei har jobba saman jamleg.
– Lars Mossefinn, Dag og Tid

Varighet: 1 time og 15 min