Ska Sei! – Filmvisning

«SKA SEI!» er en hyllest til Stavanger og alle som har byen i sitt hjerte.

Denne helaftens kino dokumentaren (75 min) tar oss tilbake til begynnelsen av 1900 tallet og frem til 2000. Temaer som Oljen, Idretten, Okkupasjonen, Folkene og Kulturen er sentrale og blir fortalt ved bruk av arkivmateriale. Utstrakt bruk av kjent og kjær lokal musikk bidrar til å forsterke det patriotiske og nostalgiske, og er en av filmens bærebjelker.

Filmen omtales som STAVANGER FILMEN og gir oss et muntert gjensyn med byen og dens innbygger slik det engang var.

For de litt yngre «siddiser» er «Ska Sei» en unik mulighet til å oppleve hvordan det var i gamle dager. Hvordan så «Lenden» ut og hva har skjedd med «Torjå»? Se og hør historien om det omdiskuterte Postbygget.

«Ska Sei!» inngår som et av prosjektene til Stavangers 900 års by jubileum i 2025. Produksjonen er et samarbeids prosjekt mellom GHM Film, Filmkraft, Stavanger kommune og mediefondet Zefyr.

Regi: Geir H Mæland