Sprezzatura! – med elegant letthet

Sprezzatura var et begrep en brukte på 1600-tallet om det å fremføre noe vakkert og virtuost med letthet og uanstrengt eleganse og med stor frihet i forhold til tempo og rytme. Målet var å få frem det som ikke står på papiret og at musikerne hever musikken på et høyere nivå. Uttrykket kommer fra hofflivet i renessansen hvor det ansås som etikette å delta i festlighetene med et uttrykk av nonchalanse og elegant letthet.

Programmet består av repertoar med høy underholdningsfaktor både med tanke på virtuositet og direkte temperament i uttrykket. Musikk av Benedetto Ferrari, Giacomo Frescobaldi, Claudio Monteverdi, Barbara Strozzi m.flere.

Utøvere: Elin Aase (sang), Henrikke G. Rynning (viola da gamba) og Erik Skanke Høsøien (lutt)

Varighet: 1 time og 15 minutter

Arrangør: Stavanger barokk, i samarbeid med Sola kulturhus